maanantai 29. huhtikuuta 2013

2 rautaperse 2012

Kesän päätteeksi ajattelin vielä yhden extreme jutun tehdä, 12 entistä ja nykyistäkin maakuntapääkaupunkia 36 h aikana. Ajon nimi on BB1500 Finland(bb= bun burner). Kuvioon sopi hyvin se että IBA Finland järjesti kuukausitapaamisen Rovaniemellä ja tapaamiseen kuului vierailu kelkkatehtaalla. Lähtö ja päätepisteiden ei tarvinnut olla sama ja Rovaniemi sekä Oulu olivat käytävien paikkojen luettelossa niin reitti alkoi Rovaniemellä ja päättyi Ouluun. Googlemaps auttoi taas reitin suunnittelussa ja muutaman illan naputtelun jälkeen reitiksi muotoutui Rovaniemi-Kajaani-Joensuu-Kuopio-Jyväskylä-Mikkeli-Lappeenranta-Kouvola-Lahti-Porvoo-Helsinki-Turku-Hämeenlinna-Tampere-Pori-Seinäjoki-Vaasa-Kokkola-Oulu.  Aikaa reittiin on 36 h joten pieni unitaukokin mahtui mukaan ja aikataulutin se aikalailla keskelle. Liikkeelle lähdin aamulla ja puolenyönmaissa pidin Helsingissä pikaisen lepotauon. Ensimmäinen etappi oli ajaa Rovaniemelle IBA tapaamiseen.


 
Näytillä oli tehdaskäynnin lisäksi kokoelma Can Am Spydereitä ja jotkut olivat näillä ajaneet rautaperseen. Muutama kymmenen pyörää oli tullut mukaan ja jotkut olivat yhdistäneet tapaamiseen ajoonsa.
 

 
Aamupalan jälkeen lähtökuittausten hakuun Kemintien Nesteelle.  Tässä ollaan vielä hotellin pihalla.

 
Pikkuisen viileää oli aamulla.

 
Aamu-usvaa tuli myös vastaan.
 
 

 
Ensimmäinen tauko oli puolivälissä Kajaanin 'stintille'

 
Kajaanissa oli tankkaus ja siitä matka jatkui kohti Joensuuta. Valtimolla pidin brunssitauon ja söin edellisen illan pizzasta loput. Matka jatkui kohti Joensuuta, Kuopiota, jossa kävin vetämässä ABC lounaan, Jyväskylää....opulta olin Helsingissä ja kävin kiskaisemassa pikaiset unet. Suihkun jälkeen olin aamupimeässä valmis jatkamaan matkaa. Otin pankkiautomaatilta varalta kuitin ja kävin tankkaamassa eläintarhan Nesteellä ja suunta kohti Turkua. Sumu oli melkoinen jos tie olisi ollut normaali niin eteneminen olisi ollut aika varovaista. Motarilla uskalsi kuitenkin mennä jotenkin mutta tarkkana piti olla joka tapauksessa. En ollut syönyt Helsingissa mitään joten pysähdyin Salossa aamiaiselle ja kiskaisin seisovan pöydän aamupalan naamaani.
 

 
Turussa alkoi jo olla valoisaa mutta usva oli edelleeen hidasteena. Onneksi liikennettä ei ollut pahemmin haittana. Loppumatka meni ilman isompia ongelmia tai mainintoja, vuorotellen tankattiin pyörää ja kuljettajaa. Olen normaalisti pidemmillä vedoilla koittanut pitää 150 km välein tankkaustaukoa joko pyörälle tai kuskille mutta nyt kaupungit olivat semmoisilla etäisyyksillä että tuo aikataulu ei pitänyt.



 
Maaliin päästiin ja suoritus, 2425 km,1507mil, myös hyväksyttiin tarkastuksen jälkeen.
 
Reitti
 
 
 
 
 


 
 

 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti