tiistai 19. elokuuta 2014

Itämeren kierros versio kämmi

Olin tälle kesälle suunnitellut muutaman erikoisajon suorittamisen; vuosiajo 2014, BB 1500 uusinnan, Suomen ääripisteet ja Itämeren kierros eli SS3000 Baltic. Vuosiajon ajoin kesäkuun alussa ennen lomia. Kesälomareissu tehtiin Ranskaan autolla joten siihen yhteyteen en saanut yhdistettyä mitään ja kun sitten palattiin kotiin aloin suunnitella sääennustuksen perusteella ajoja. Ennuste näytti viikon alkuun hyvää Itämeren kierrosta ajatellen ja päätinkin ottaa sen ensimmäiseksi ohjelmaan. Ohjeet luin liian ylimalkaisesti josta otsikkoon tuleekin tuo versio kämmi. Ideana ajossa on kiertää Itämeri kolmen vuorokauden aikana siten että Suomenlahden pohjukka oiotaan lauttamatkalla Helsinki-Tallinna tai päinvastoin. Laivamatkaa ei lasketa aikaan vaan ajo keskeytetään toisella rannalla tankkaukseen, ja jatketaan vastarannalla uudella tankkauksella. Näiden väli saa olla max. 5 tuntia.

Oman ajoni suunnittelin siten että lähdin Oulusta yöllä ja ehdin aamun ensimmäiseen lauttaan Tallinnaan ja sieltä illaksi Varsovaan. Toinen päivä Saksan ja Tanskan kautta Ruotsiin ja sieltä viimeinen veto Ouluun. Tämä toteutuikin mutta kun olin palannut katselin ohjeet tarkemmin ja virallinen suoritus jäi tältä ajolta saamatta .

Sääennuste näytti alkuviikolle hyvää keliä etelän suuntaan ja sateet piti olla ohi kun palailisin Ruotsin kautta takaisin. Varasin netistä laivalipun Helsinki -Tallinna, hotellin Varsovan Ibis Budgetista ja toisen tauon Jönköpingin Ibiksestä.

Starttasin liikenteeseen  23 aikaan illalla ja laskin että olisin Helsingissä tuntia ennen laivan lähtöä. Aloitustankkauksen tein aiemmista ajoista  tutuksi tulleella Kaakkurin TB:llä ja todistajalausunnot otin myös sieltä.

 
Siitä se taas lähtee


 Siitä lähdin sitten ajelemaan auringonlasku selän takana kohti Helsinkiä.

 
Maailma näyttää tältä rautaperseilijän silmin

 
Lämpimämpää hanskaa käteen....

 
.....ja saapasta jalkaan.

Vaihdoin välillä kengät ja hanskat kun yön viileys tuntui nilkoissa ja ranteissa. Muutamien taukojen ja tankkauksen katkomana saavuin eläintarhan Nesteelle Helsinkiin jossa tankkasin, otin kuitin ja siitä katkesi ajanlaskeminen. Seuraava tankkaus olisi Tallinnassa josta kello lähtisi taas käymään. Näiden väli sai olla enintään 5 tuntia. Laivan lähtöön oli tunti joten perillä Tallinnassa oltaisiin hyvissä ajoin ja pääsisin jatkamaan matkaa.

Ajoin Länsisatamaan Tallinkin selvitykseen ja pienen jonotuksen jälkeen olin tiskillä ja nopeasti myös laivassa. Liinoilla pyörä kiinni ja lepopaikkaa katselemaan.

 
Pyörä kiinni ettei karkaa

 Ruotsinlaivoihin verrattuna samanlaista aula/käytävä paikkaa en kuitenkaan löytänyt ja nuokuin yhden baarin nurkassa jonkin aikaa. Seuraavaa matkaa varten investoin sen muutaman kympin hyttiin että pääsee sen muutaman tunnin kunnolla lepäämään.

 
Helsingissä sataa mutta matka on onneksi poispäin
 
Ylitys on kuitenkin aika nopea joten kauaa en ehtinyt torkkumaan. Pyörä irti liinoista ja odottelemaan ulospääsyä.
Lähellä terminaalia oli Statoilin asema johon ajoin tankkaamaan ja ottamaan kuitin kellonajasta. Sitten tein toisen virhearvion tälle reissulle, se hytti oli ensimmäinen. En uskonut navigaattoriin vaan lähdin seuraamaan viittoja kohti Pärnua. Tie kierrätti pitkän lenkin itään josta sitten kehätietä etelän suuntaan. Hukkasin minuutteja mutta eniten kyrsi se etten lähtenyt navin opastuksella. Muutamia pieniä sadekuuroja sattui matkalle mutta kun pääsin oikealle tielle niin lämmintä ja auringonpaistetta alkoi riittämään.

 
Kevyt lounas...oli hyvää

Pysähdyin ennen Latviaa lounaalle ja söin seljankan. Siitä jatkoin sitten eteenpäin välillä tankaten itseä ja välillä pyörää. Liikennettä oli jonkin verran ja ohiteltavaa riitti. Enemmän toimintaa alkoi tulla Liettuan ja Puolan maisemissa. Rekkojen määrä kasvoi huomattavasti ja huippu oli Suwalkin ja Augustovin väli, yhtenäistä seisovaa jonoa riitti kilometritolkulla. Sain ajaa melkein yhtäjaksoisesti jonon ohitse, välillä joku vastaantulija pakotti etsimään kolon jonosta mutta sellainen löytyi helposti.
Kävin Suwalkissa syömässä Mäkkärillä koska halusin päästä Varsovaan  hotelliin mahdollisimman nopeasti lepäämään. Muutamien ylimääräisten kiemuroitten jälkeen löysin hotellin ja ajoin pyörän parkkihalliin ja siitä respaan huonetta selvittämään. Parkkihallin maksuksi olisin tarvinnut zlotyja ja niitä en ollut vaihtanut. Vaihdoin respasta 20 eurolla ja ajattelin että saan ne jossain kulutettua seuraavana päivänä.

Huoneessa suihkuun ja pienten venyttelyjen jälkeen pehkuihin. Laitoin herätyksen 4.5 tunnin päähän koska seuraava päivä olisi pitkä.
Kännykkä herätti ja pesun jälkeen lähdin respaan hakemaan parkkihallin ulosajokuittia. Laitoin naviin suunnaksi Hannoverin. Liikennettä ei ollut vielä paljoa ja pääsinkin ulos kaupungista, missään ei vaan ollut Saksan ja Berliinin opasteita. En ollut päivittänyt navin karttoja ja se kostautui. Navissa ei ollut uutta Varsova - Berliini moottoritietä.

 
 
Tällä tyylillä ei matka edisty

 Löysin sinne pienen harhailun seurauksena, muutaman kerran se oli näkyvissäkin mutta miten sinne pääsisi. No viimein yhden huoltoasemakyselyn jälkeen löytyi oikea ramppi ja pääsin oikealle moottoritielle kohti Saksaa.

 
Aamupala

Puolan puoli oli maksullista mutta onneksi korttimaksu sujui nopeasti. Seuraava etappi oli lähellä Braunschweigia josta käännyin kohti Kasselia. Pelkkä Itämeren kierto ei ole tarpeeksi pitkä vaan jokin lenkki pitää tehdä lisäksi. Olin valinnut piston A7 tietä etelään ja sieltä sitten kohti Hampuria. Ilma oli kuuma joten jokaisella tauolla piti juoda. Muuten matka eteni normaalipituisina pätkinä. Berliinin paikkeilla oli liikennettä enemmän mutta se sujui kuitenkin ihan hyvin. Kun olin saanut eteläisimmän pisteen tankattua lähdin kohti pohjoista. Samalla katselin ruokapaikkaa ja semmoinen löytyikin ......Otin tiistain erikoisen, XXL kokoisen pihvin.

 
Ei viherpiipertäjille

Annos olikin sitten semmoinen etten jaksanut sitä syödä kokonaan. Kolme isoa pihviä perunoiden ja herkkusienien kanssa....jos olisin ahtanut sen kaikki olisin saanut jäädä ruokalevolle aika pian ja silloin ei matka edisty.

Hampurin ohitus sujui hyvin mutta lähempänä Tanskan rajaa liikenne pysähteli muutaman kerran. Ei näkynyt mitään onnettomuutta tai vastaavaa ....autoja oli vaan todennäköisesti liikaa ja kun joku tekee jotain yllättävää niin vaikutus näkyy heti ruuhkana. Matka jatkui siltojen kautta kohti Ruotsia ja Jönköpingiä josta olin varannut majoituksen. Muutama tietyö hidasti Tanskan puolella matkaa mutta edistyi kuitenkin.  Saavuin Jönköpingin Ibikseen puolen yön maissa ja olin ajaessani  laskenut lähtöaikaa viimeiselle päivälle. Ibis oli hyvällä paikalla moottoriteiden risteyksessä ja vieressä oli huoltoasema ja Mäkkäri. Pyörä parkkiin ja huonetta kyselemään. Respasta sai pullon olutta ja sen kanssa huoneeseen ja ensimmäiseksi suihkuun.

Otin vielä pienet venyttelyt kuivattelun lomassa ja pehkuihin. Ehdin syödä hotellin aamupalan ja sen jälkeen tankkaamaan ja matka jatkui.

 
1300 km maaliin....yhtä monta kuin on kuutioita Yamaha FJR:ssä....
 
 
Kaasukäden apulainen

Jönköpingistä lähdettyä liikennettä oli vähän ja kun yhden tauon pidettyäni aloin lähestyä Tukholmaa liikenne tiheni. Kävin tankilla ja siellä Kaukoidästä kotoisin oleva kassaneiti kyseli 'vill du fika' niin piti mikrosekunnin verran miettiä että mitä tarkoitti. Kahvihammasta ei vielä kolottanut ja matkaa oli sen verran jäljellä että kieltäydyin kohteliaasti ja jatkoin matkaa. Tukholman ohitus meni ihan hyvin, ei ruuhkia ja sitten saikin rauhassa jatkaa matkaa kohti pohjoista. Gävlen paikkeilla oli paikallisen viskitislaamon mainoksia mutta nyt ei ehtinyt edes pysähtymään saati sitten maistelemaan Mackmyran tuotteita mutta joskus kun on paremmin aikaa.


 
Ruotsalaista perinnerakentamista

Muutamia pieniä kuuroja sattui matkalle mutta ei niin pahoja että olisi tarvinnut kaivaa sadekamoja esille. Härnösandin paikkeilla vastaan tuli totaalinen stop.


 
Ruotsalainen stau

Ohituskaistatiellä liikenne seisoi molemmilla kaistoilla ja ne ovat niin kapeat että en lähtenyt edes yrittämään splittausta....tilaa ei olisi ollut. Tunti siinä kaiken kaikkiaan oltiin jumissa ja ohimennen kuulin että joku onnettomuus oli 20 km päässä siitä missä olin. Vähitellen liikenne lähti siitä kulkemaan ja matka jatkui. Uumajassa kävin kahvilla, kaffe och kanelbulle.

 
Aito ruotsalainen fika
 
Taukojen ja tankkausten katkomana matka jatkui kohti maalia. Kävin Luulajassa viimeisen kerran tankilla ja parin jaloittelun jälkeen kurvasin Kaakkurin Tb:lle lopputankkaukseen ja nimmareiden hakuun todistajilta. Sen jälkeen pyörä talliin ja  kotiin. Suihku ja pikkuisen ruokaa saatuani alkoi olla valmis sänkyyn.

Katselin IBA Finlandin sivuja ja sieltä tuli vastaan sanamuoto jota en ottanut huomioon kun lähdin ajamaan. Kaikki päivät pitää olla vähintään  1604 km ja mulla oli toinen päivä reilu 1800 ja viimeinen 1400 joten ei mennyt niin kuin Strömsössä..Varmistin vielä asian ja reissu meni ns. matkailun merkeissä mutta kun tätä kirjoittelen niin parin päivän päästä on tarkoitus lähteä ajamaan lenkki uudelleen ja nämä mokat huomioiden tarkoitus on myös saada siitä suoritus.

1 kommentti: