keskiviikko 20. elokuuta 2014

BB 1500 Gold

Tämä ajo oli ohjelmassa tälle kesälle kun se viime vuonna pikkuisen epäonnistui. Olin mielessäni talven aikana pyöritellyt eri reittivaihtoehtoja sen suorittamiseen ja päädyin samanlaiseen kaavaan kuin IBA Finlandin kultaryntäyksessä, iltalaivalla Turku Tukholma, ajo ja takaisin päivälautalla. Erona kultaryntäykseen päätin jättää Saksan väliin ja tehdä Ruotsissa ja Tanskassa yhden piston kummassakin.
Aloituksen päätin ottaa samalle huoltsikalle josta ryntäys lähtee. Googlemaps helpotti kulmapisteiden etsintää ja pikkuhiljaa alkoi reitti hahmottua.
Osa tylsiä ja tuttuja pätkiä mutta myös uutta ja ennen ajamatonta. Aloitus OKQ8 huoltamolta Tukholman alapuolelta, ensimmäinen kulmapiste Helsingborg, sitten Kungsbacka ennen Göteborgia pistona, Shell Malmössa ennen Östersundin siltaa, Statoilin huoltis Fredericiassa, Statoil Aalborgissa pistona ja Frederician kautta takaisin. Välille sattui vielä Ison Beltin silta joten siltamaksuja kertyi 4 kpl yhteensä. Hoksasin myöhemmin että olis pitänyt kysyä mepa alennusta mutta se oli silloin myöhäistä.
Kilometrejä kertyi vähän reilusti mutta en halunnut vetää matkaa liian tiukalle.
Lähtöpaikan perusteella yritin saada lippuja viikkarille mutta iltalähtö oli täynnä joten Siljalla mentiin yli. Otin menomatkalle miespaikan ja paluumatkalle sain tarjouksesta oman hytin. Jälkiviisaana olisi pitänyt ottaa oma hytti myös menomatkalle mutta siitä myöhemmin.

Reissun lähdin silleen että syön välillä jonkin mättölounaan jolla pärjään laivalle asti. Ostin aamupalan laivalta ettei tarvitse heti pysähtyä syömään kun pääsee liikkeelle. Ajelin fillarilla talliin  pyörää hakemaan. Pakkailin kamat ja liikkeelle.
Kävin syömässä Viitasaaren ABC:llä lounaan ja ajelin siitä sitten Turkuun. Loimaan kohdilla tuli vettä sen verran lujaa että piti laittaa sadepuku päälle, ehdin enne sadetta ja samalla pääsin testaamaan miten kahvasuojat toimii. Jonkin verran hanskat kastui mutta suojasivat kuitenkin. Kävin Aurassa kahvilla ja otin sadekamat pois kun alue näytti kulkevan sisämaahan päin. Odottelun aikana taivaalta tuli muutama sadepisara mutta kohtuukuivana päästiin laivaan. pyörät poikittain seinää vasten, jarru kiinni remmillä ja hyttiä katselemaan.

 
Laivaan pääsyn odottelua
 
 

Paikassa ei ollut mitään mahdollisuutta sitoa pyörää kiinni ja keli vaikutti hyvältä, joten sormet ristiin että pyörä on samassa paikassa kun aamulla tullaan Tukholmaan.
Hytti löytyi ja eka hyttikaveri, virolainen kuljettaja joka oli viemässä firman pakulla jotain pallettia Norjaan, varoitti että saattaa kuorsata(ei ollut turha varoitus). Heitin kassin petille ja lähdin etsimään kypäräkaljan itselleni ja sitten nukkumaan. Hyttiin palatessani toinen kaveri kaiveli laukkuaan ja kohta tuli vielä yksi joten 4 hengen hytti oli täynnä. Yö oli aika vaikea, virolainen kuorsasi, valkovenäläinen ramppasi edestakaisin pitkin yötä ja piti ovea auki käytävään eli en ollut hirveän hyvin levännyt kun lähdin aamupalalle. Vedin pekonia ym. minkä sain mahtumaan mahaani ja kun laiva alkoi peruuttelemaan laituriin lähdin suuntaamaan autokannelle.
Olin ajanut reitin Siljan terminaalista päässäni etukäteen mutta eihän se niin helposti mennyt, tietyöt sekoittivat suunnitelman ja navistakaan ei ollut paljon apua joten huomain kohta olevani menossa Karoliiniseen sairaalaan. Sieltä sitten kaupungin kautta pääsin vähitellen E4 tielle. Lähtöpaikka löytyi ja tankkasin. Kaivoin paperit sivulaukusta ja menin sisälle hakemaan todistukset lähdöstä ja kuitin alkutankkauksesta. Sen jälkeen alkoi varsinainen suoritus.

 
Lähtö
 
Ajoin n.150 km pätkissä,  joka toinen tauko tankattiin kuljettajaa ja joka toinen pyörää. Kävin kuljettajan tauolla jaloittelemassa ja join vähän. Ajoilma oli hyvä ja ne muutamat sadepisarat jotka Tukholmassa tuli vaihtuivat auringonpaisteeseen. Ennen Jönköpingiä kävin tankilla ja join aamukahvit. Vaikka halusin vain pienen kahvin sitä tuli semmoinen puolen litran muki josta puolet sai kaataa maahan.
 
Tankilla ja aamukahvilla

 Kävin vielä yhden reippailutauon ennen Helsingborgia ja sitten oli vuorossa kulmapiste ja tankkaus. Mielikuva oli että siinä olisi ollut Mäkkäri  tankkauspaikan naapurissa mutta......no navi näytti että lähin on 1.4 kilometrin päässä joten sinne hakemaan pikaruokaa. Otin kerroshampurilaisen ja kahvin. Vieressä oli OK:n huoltoasema ja kävin siellä tankkaamassa. Sitten laitoin naviin Kungsbackan kulmapisteen ja kohti sitä. Matkalla ei voinut olla kuin pikkuisen kateellinen Skånen viljelyolosuhteille verrattuna esim. Pudasjärven asutustilallisiin....sen verran tasaista ja helppoa maisemaa viljan viljelylle siellä oli. Puinti oli menossa monessa paikassa ja puidun viljan tuoksu tarttui nenään. Olin suunnitellut kulmapisteen Kungsbackaan mutta kilometrejä oli sen verran yli että ajattelin tankaavani aiemmin jos vastaan tulee huoltis n. 20 km ennen suunniteltua. Vaikka olin kuvitellut maiseman tasaiseksi niin semmoinenkin erikoisuus tuli vastaan kuin laskettelurinteen kyltti.  Samalla kukkulalla oli myös raskaalle liikenteelle tiukka mäki......kolme kaistaa ja kyllä siinä täysillä kuormilla aika hitaasti huipulle noustiin. 5 km ennen kulmapistettä tuli tankkauspaikan viitta ja päätin ottaa riskin...täytin tankin ja samaa tietä takaisin kohti  Malmöta. Muutama sadekuuro sattui välille mutta taivas oli niin rikkonainen että en alkanut pukemaan sadekamppeita päälle. Ennen Östersundin siltaa kävin tankkaamassa ja ottamassa kulmapisteen Shelliltä.  Siitä sillan yli ja Tanskaan. Kesälomareissulla jouduttiin jonkun verran hidastelemaan tietyömaalla Kööpenhaminan jälkeen mutta nyt liikenne veti hyvin. Ainoa hidaste oli 80 rajoitus mutta liikenne kulki vähän kovempaa joten se ei vaikuttanut keskinopeuteen paljoa. Odensen liepeillä pidin pienen jaloittelu ja juontitauon. Seuraavaksi oli vuorossa Ison Beltin silta. Siinä oli moottoripyörillekin  oma hinta, Östersundissa hinta oli sama kuin autolla.  Seuraava tankkauspaikka  oli Fredericiassa. Käytin samaa paikkaa kulmapisteenä kun kiersin Itämeren kämmiversion . Samassa rakennuksessa oli Burger King josta nappasin nopeat eväät. Pysähdyksen jälkeen suuntasin kohti Aalborgia jossa olisi kääntöpaikka reitille. Liikenne alkoi vähenemään aika nopeasti  Vejlen jälkeen ja omaa matkanopeutta pystyi pitämään hyvin. Ainoastaan jotkut yhdistelmät jotka lähti ohittamaan toista vastaavaa sai vauhdin putoamaan. Aalborgin Statoil löytyi helposti ja siellä sai laittaa navigaattoriin lopetuspisteen.

Navin mukaan ehtisin ajoissa ja aikaa jäisi vielä puoli tuntia. Tiesin että puoli tuntia sulaa aika helposti pitkällä matkalla jos joutuu pitämään ylimääräisiä taukoja. Liikennettä ei ollut kovin paljoa ja muutamaa tuulivoimalan siipeä pääsi katsomaan ihan lähietäisyydeltä....pari erikoiskuljetusta oli niitä viemässä johonkin valmistuvaan voimalaan. Pimeys alkoi tulla vastaan vähitellen ja seuraavaan tankkaukseen mennessä oli ihan pimeää. Kävin tankilla samassa paikassa kuin menomatkalla. Siitä matka jatkui siltojen kautta kohti Ruotsia.
Laskin mielessäni tankkauksien määrää ja jäljellä olevia kilometrejä. Joutuisin tankkaamaan kahdesti ennen lopetusta joten vedätin seuraavan kulmapisteen lähemmäs Helsingborgia ja sieltä sitten Jönköpingin liepeille. Tankkasin Skåneportenissa ennen Helsingborgia. Vaihdoin kengät saappaisiin ja hanskat lämpimimpiin yötä varten. Kun sitten käännyin kohti Jönköpingiä niin tunsin  että ilma alkoi viiletä selvästi. Ilta oli tuntunut jo selvästi nilkoissa ja ranteissa ja kunnon ajokamat oli tarpeen. En ollut ottanut pitkähihaisia mukaan ja pikkuisen viileää oli ajopuvussakin. Liikennettä oli vähän.....tuntui että nelostielläkin Suomessakin on vilkkaampaa yöllä.
Yhden lyhyen jaloittelutauon jälkeen tankkasin samalla Statoililla kuin mennessäkin. Aamuyö alkoi pikkuhiljaa vaalenemaan ja  aikataulu näytti edelleen hyvälle. Vaikeimmat hetket sattui reilu 100 km ennen Tukholmaa....aurinko alkoi nousemaan taivaanrannan takaa ja muutamassa kohdassa paistoi suoraan vasten naamaa. Yhden ylimääräisen tauon pidin ja vähitellen alkoi liikenne lisääntymään ennen Tukholmaa. Aurinko paistoi juuri semmoisessa kulmassa että kaistaopasteita ei nähnyt kuin vasta ihan kohdalla. Navi kertoi onneksi etukäteen milloin oikea ramppi olisi kohdalla. Kun sitten kurvasin lähtöpaikan pihalle ja tankkasin aikaa oli vielä reilu puoli tuntia.
Minulla oli kuitenkin laiva odottamassa toisella puolella kaupunkia joten otin vaan äkkiä todistajalausunnot ja kohden Värtania. Juttelin toisen todistajanimmarin antajan kanssa pikaisesti  että kyseessä ei ole mikään kilpailu vaan ainoastaan kisa itseni kanssa. Navi ohjasi kohti Siljan terminaalia ja menomatkan ylimääräiset kuviot jäivät nyt välistä. Kun pääsin lähemmäs rantaa alkoi vastaan tulla sen näköistä vastaantulijaa että laivaa vasta puretaan joten en ainakaan jäisi kyydistä. Check inniin  oli jono ja lippujen saannin jälkeen ajelin jonon häntään odottamaan laivaan pääsyä. Pyöriä ei ollut monta menossa takaisin Suomeen joten niitä ei ohjattu omalle kaistalleen.
Laivaan päästyäni etsin hyttini ja kävin suihkussa. Sieltä aamupalalle ja sitten nukkumaan.

Turkuun saavuttiin illansuussa ja siitä ajelin yötä myöten Ouluun. Sadetta ei sattunut välille mutta Oulun seudulla tiet olivat märkiä. Pyörä talliin ja pienen yöpalan jälkeen nukkumaan.

Reissu oli tehty ja seuraavaksi odotellaan tarkastajan tuomiota.  Kuvia ei ehtinyt paljoa ottamaan koska tahti oli sen verran tiivis.

Sähköpostiin oli tullut ilmoitus hyväksynnästä joten uusi sulka hattuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti