maanantai 19. toukokuuta 2014

Kemora ja ratakettuilua

Kesät 2012 ja 2013 jäi väliin radalla ajon harjoittelussa ja FJR:n rataneitsyys oli korkkaamatta joten varasin ratapäivän 17.5 moottoripyörä.orgin  ratapäivälle. Hinta oli jäsenelle 50€ ja minusta hinta on halpa kun sillä saa ratavuoron ja opetuksen. Ajoin edellisenä viikonloppuna rautaperseen ja renkaat olivat melkein valmiit vaihtoon, ainoastaan sivulla oli vielä kuluttamatonta kumia jonka arvelin radalla hoituvan. Ilma näytti ennusteiden perusteella huomattavasti paremmalta kuin rautapersettä ajettaessa, jopa ihan kesäiseltä.

Radalle oli suositeltu nahkoja varusteiksi mutta hitaassa ryhmässä myös normigoret kävi.Vaatimuksena oli kuitenkin moottoripyöräilyyn tarkoitetut saappaat, hanskat ja kypärä puvun lisäksi. Millään tennarifarkku yhdistelmällä ei radalle pääsisi. Toisaalta jokaisen itsesuojeluvaiston pitäisi hoitaa moinen asia mutta olipahan kuitenkin ohjeisiin kirjattu. Ajajakokous oli 9.30 ja ilmoittautuminen oli sitä ennen joten se tiesi aikaista herätystä. Matkaa radalle oli 247 km joten ihan kohtuullinen määrä kilometrejä tulisi sillekin päivälle.

Kello soi 5.15 lauantaiaamuna ja aamutoimien jälkeen lähdin ajelemaan tallille hakemaan pyörää. Varsinaisia varusteita otin mukaan vähän,  vaihtovaatetta, pyörän varusteet ja poikkeuksena teippirullan. Peilit ja muut lasipinnat piti teipata umpeen mahdollisten kaatumisten varalta. Hain pyörän tallista ja lähdin ajelemaan aurinkoisessa ja lämpenevässä aamussa kohti Veteliä ja Kemoraa. Tiet olivat melkein tyhjät kuten viikko sitten. Nyt ei vaan tarvinnut huolehtia todistuksista ja lähtötankkauksista, ajoi vain kohti Veteliä. Yhden pienen pysähdyksen jälkeen pysähdyin Kaustisten TB:lle tankkaamaan ja join kahvit. Siitä ei ollut enää Kemoraan pitkää matkaa ja olin ihan hyvässä ajassa.

Perillä ajelin katselemaan tyhjää pilttuuta kamoja varten, sellainen löytyikin ja seuraavaksi riisuin laukut pois pyörästä ja lähdin kyselemään ajajakokouksen ja ilmoittautumispaikan sijaintia. Hain tarran ja jäin odottelemaan kokouksen alkua. Siinä kerrottiin sääntöjä varusteista ja liputukset....kaikenlaista päivään kuuluvaa.
Hitaan ryhmän Ajotaito 2 porukka otettiin erilleen ja kerrottiin päivän ohjelmasta. Pari ensimmäistä settiä vedettäisiin possujunassa ja setin jälkeen aina otettaisiin joku osio käsittelyyn jota harjoiteltaiin seuraavalla setillä.

 
tarra paikallaan

 
peilit teipattu

 
Kemoran hitaat
 
 
 
Ennen radalle lähtöä teipattiin peilit ja katseltiin pyörät valmiiksi radalle menoa varten. Paikalla oli 3 ryhmää, nopea, keskinopea ja hidas jossa itse olin. Ryhmän pyörävalikoima oli aika laaja KTM:n 990 Adventuresta kyykkyihin. Yksi toinenkin FJR oli mukana. Ajovuoro oli 20 min. ja meillä alkoi aina 20 vaille täyden tunnin. Ensimmäinen setti tehtiin jonossa rataan tutustuen ja ensimmäisen oppitunnin aihe oli ajoasento, päkiät tapeille, kantapäät pyörään kiinni ja polvet tankkiin. Siitä edettiin setti setiltä eteenpäin ajoasentoa parantaen, katseen käyttöön paneutuen ja ajolinjoihin perehtyen.

 
rentoa ajoasentoa hakemassa

 
ihanne ajolinjaa etsimässä

 Yhdessä välissä kävin syömässä keittolounaan ja poltin suuni kun oli ehdittävä ajovuoroon. Suurin osa kävi syömässä seuraavalla tauolla ja ilmeisesti malttoivat jäähdytellä keiton kunnolla sillä sen jälkeisellä ajovuorolla oli huomattavasti väljempää radalla. Se oli melkein parhaita settejä kun sai rauhassa suunnitella ajolinjan kokonaan ja ajaa sen sitten läpi. Yleisemmin ongelmana oli jonossa ajossa se että alkoi seurata edellä menevää ja oma ajo meni sekaisin. Ilma alkoi olla sen verran lämmin että otin ajopuvusta topat pois.

 
 
vauhdissa, kiitokset kuvaajalle

Päivä oli pitkä ja osa luopuikin viimeisestä vuorosta.....ajoin kuitenkin loppuun asti ja kun ruutulippu heilahti lopussa olin tosi tyytyväinen päivän antiin.

 
rengas voi radalla kulua muualtakin kuin keskeltä

 
tällä etusella on ajettu yli 30tkm.

 Laitoin sivulaukut paikalleen poistin teipit peileistä ja lähdin ajelemaan Kaustisille tankkaamaan. Ratakilometrejä oli kertynyt 118 mutta kulutus oli ollut sen verran isompaa tieajoon verrattuna joten polttoaine ei riittäisi kotiin asti. TankkasinTB:llä, söin hodarin ja join kahvit. Sitten matka kohti kotia ja ajoinkin pysähtymättä Ouluun. Olin Kaustisilta soittanut kotiin ja pyytänyt saunaa valmiiksi kun tulen. Saunan ja muutaman nestehukan tasaamiseksi nautitun oluen jälkeen reissu oli tehty.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti