lauantai 11. toukokuuta 2013

tuplaperse

Päivä 1


                                                                Ekan päivän reitti

 
 
                                                                Hyvää huomenta
 
 
Lähtövalmiina

Tuonne pitäisi mennä

Eka tauko ennen Vieremää


Kello oli herättämässä 3.30 torstaiaamuna. Sattuneesta syystä huonosti nukutun yön jälkeen ajatukset olivat vähän kaksijakoiset...toisaalta mahtava päästä taas kunnolla menemään mutta toisaalta sää mietitytti, märkä, kylmä ja pimeä ei ole oikein houkuttava yhdistelmä. Se tuli testattua toisen rautaperseen ajossa 2011 loppukesästä, mutta motoristi ei keliänsä valkkaa joten taipaleelle. Nopea aamupala, jääkaapista eväät laukkuun ja talliin jossa pyörä odotteli matkaan pääsyä. Porukkaa oli tulossa ravintoloista ja baareista ja minä suunnittelen kahden vuorokauden valvomista(melkein) pyörän päällä...no kukin tavallaan. Hommana oli ajaa SS2000 eli 2 kertaa 1000 mailia ja silleen että toisen lenkin saa aloittaa vasta 24 h eka startin jälkeen. Tämä antaa sen mahdollisuuden että jos eka päivän vetää tiukille niin lenkkien väliin jää jonkinmoinen lepotauko. Olin suunnitellut ja laskenut 2 reittiä ja edellinen ilta meni sadetutkaa tuijottaen ja noiden 2 reitin välillä arpoen että kummalla aloittaa. Periaatteessa saman reitin olisi voinut ajaa 2 kertaakin mutta jotain uusia pätkiä pitää saada aina sovitettua mukaan. Ajelin Kaakkurin TB:lle hakemaan lähtötodistukseen kuittaukset ja tein lähtötankauksen kello  4.19.

Stint 1
Matkan suuntasin ensin itäiselle lenkille eli nokka kohti Kuopiota. Lämpömittari näytti n. 5 astetta mutta ei onneksi satanut. Liikennettä oli nelostiellä vähän, rekkoja tuli vastaan jonkin verran. Ensimmäinen pysähdys oli n. 150 km ajon jälkeen enne Vieremää. Pienet venyttelyt ja matka jatkui.



Stint 2
Lämpötila putosi 1 asteen tuntumaan paikoittain mutta onekksi oli kahvalämppärit, joissan uudemmissa on penkinlämmittimetkin mutta FJR:ssä ei ole. Siilinjärven jälkeen pääsi kokeilemaan ihan lailliseti miten 120 matkavauhdin pito onnistuu...lyhyt ilo, siltatöitä ja rajoituksia alkoi tulla vastaan Kuopio lähestyi. Pitkälahden ABC:lle parsimaan aamupalaa ja sen jälkeen tankkaamaan.
Ensimmäinen kulmapiste saavutettu.
                                                           Pilivee Kuopiolaisittain
Stint 3
Matka jatkui kohti Tuuliharjaa, 5 tie veti hyvin, ennen Varkautta ohitin ryhmän pappatuntureita jonka keulamiehen tarakalla oli laatikko ja siinä teksti 'sotaveteraanien hyväksi' ..olisko Halavatun Papat olleet matkalla Kaunialaan. Ennen Heinolaa tuli sitten vastaan sade ja pysähdyin vetämään sadepuvun päälle. Sitä oli harjoiteltu viime kesänä sen verran hyvin että meni ihan tottumuksesta. Siitä sitten mtka jatkui Lahden alapuolelle Tuuliharjan Nesteelle jossa seuraava kulmapiste.

                                                         Tuuliharjassa tankilla

Stint 4
Seuraava etappi oli Lappeenranta jossa oli tarkoitus myös syödä. ABC:n perusmättö oli mielessä ja vaikka se ei mitään gurmeeta olekaan niin sen seisovan pöydän saa syötyä nopeasti ja matkaan ei tule pitkää katkoa. Viipurinportti tuli vastaan ja aurinkokin pikkuisen pilkahti. Sadekamat pois ja syömään. Sitten tankkaus ja kulmapiste oli saavutettu.

                                                  Viipurinportissa oli muitakin

Stint 5
Taivas näytti menosuuntaan aika tummalta mutta lähdin kuitenkin ilman sadekamoja liikkeelle. En päässyt kuin Imatran liepeille kun alkoi sataa uudelleen. Seuraavsta rampista motarilta pois ja sadepukupäälle. Olin ostanut ennen reissua uudet 'sateenkestävät' hanskat ja kyllä ne oli siihen asti hyvin toimineetkin. Välillä oli pikkuinen väli jossa ei satanut mutta kun pääsin vähän pidemmälle sade alkoi ihan kunnolla...ei mitään ukkoskuuroja tai rankkasadetta mutta koko ajan tuli vettä. Seuraava kulmapiste ja tankkaus oli Joensuussa ja väli meni pysähtymättä.....ei oikein innostanut ihalla maisemia vesisateeessa. Olin ajanut kyseisen pätkän joskus edellisessä elämässä ja ei ollut muistikuvia Simpeleen siioista ja Parikkalan piioista....monta nimeltä tuttua paikkakuntaa siihen välille sattui. Samoin sattui myös lopettaneita huoltiksia, kahviloita ym. Joskus charter aikoina muistelin että Kägöne niminen paikka mainosti ryhmille taukopaikkan itseään mutta hiljaista näytti sinänsä komeassa hirsirakennuksessa olevan. Joensuu tuli vastaan ja fiilikset ei olleet hirveän korkealla...tasaisen harmaata näytti joka puolelle. Olin ajatellut kahvia mutta kun pyörän olisi joutunut jättämään vesisateeseen siksi aikaa niin jätin väliin, huikka visspullosta ja taipaleelle.

Stint 6
Sama kkeli jatkuin kun ajelin Pielisen länsipuolta kohti Kajaania, puolivälissä oli Valtimo jossa ajattelin jonkun kylmäaseman lipan alla pitää pienen tauon, no kyläällä ei kylmäasemaa ollut mutta paikallisen kampaamon edessä oli sen verran leveä lippa että kurvasin sinne tauolle. Voileipä, juotavaa ja matkaan. ABC oli vallannut entisen Nesteen aseman joka Valtimolla opskellessani oli vielä Union.

                                                  Pientä suojaa Valtimon kylänraitin varrella

Stint 7
 Matka jatkui kohti Kajaania jossa oli taas kulmapiste. Sotkamontien ST 1 oli kiini joten haave kuumasta kahvista jäi odottamaan. Uudet sadehanskat alkoivat olla jo niin vettyneet että laitoin ne suosiolla takaboxiin ja kaivoin vanhat kurahanskat esiin. Tankkaus ja matkaan.

Stint 8
Suunta oli kohti Kuusamoa ja puolivälissä ajattelin pitää kahvitauon. Suomussalmella on TB Turjanhovi ja siellä nautin pullakahvit, en alkanut riisumaan edes sadekamoja pois.

Stint 9
Ennen Kuusamoa sadekin loppui mutta keli oli sen verran viileä että en ottanut sadepukua pois. Kuusamossa söin appelsiinia muutaman palasen ja join vettä. Sen jälkeen tankkaus ja kohti Oulua.

Stint 10
Olin tullut sen verran vauhdilla että navi näytti minun olevan Oulussa ennen puoltayötä. Keskinopeus tulisi olemaan ihan hyvä. Tiet olivat melkein tyhjät ja vauhdin pystyi pitämään maksimissa. Muutama poro oli tiellä mutta muuten ei ongelmia.

Stint 11
Pudasjärvellä pidin pienen jaloittelutauon ja siitä ajoin Kaakkuri TB:lle lopputankkaukseen ja todistajien nimmareiden hakuun ajon lopetukseen. Kello oli 23.50 kun sain loppukuitin ja siitä aloin laskemaan tauon pituutta ennen toisen päivän starttia. Keli oli sen verran epävarma että ajoin pyörän talliin ja siitä autolla kotiin. Kamat kuivamaan, suihkuun ja sänkyyn. Herätyksen laiton 5 ja laskin että jos pääsen 6 aikaan liikkeelle niin aikaa on reilu 22 h ajaa toinen lenkki.



Päivä 2


                                                                Toka päivän reitti


                                                        Toisen päivän startti

Kello soi 5 aikaan ja pari sekuntia meni miettiessä että mikä maa ja mikä valuutta...pesulle ja aamupalalle ja liikenteeseen. Uudet hanskat ei olleet kuivaneet joten ne jäi pois kyydistä. Keli näytti kohtalaiselta...ei satanut joten toiveikkaana suuntasin tallille hakemaan pyörää ja sitten Kaakkurin TB:lle tankkaamaan ja lähtötodistusten hakuun. Kuittiin tuli kellonaika 5.48 ja siitä alkoi toinen ajopäivä.

Stint 1
Ensin suuntana oli Jyväskylä josta ottaisin ensimmäisen kulmapisteen. Matka eteni usvaisessa kelissä kohti etelää ja Pyhäsalmessa pidin ensimmäisen tauon pullakahvien merkeissä.

                                                      Pyhäsalmessa ei ollut ruuhkaa

Stint 2
Keli jatkui samanlaisena kohti Jyväskylää, polttoainemittari alkoi vilkutttelemaan jo 280 km jälkeen varatankille, laskeskelin navin kanssa että missä olisi puoliväli Turkuun mennessä ja Kirrin Neste sattui aikalailla siihen. Sinne siis  tankille. Liiknnettä oli lähempänä Jyväskylää jo reilummin.

Stint 3
Matka jatkui Jyväskylän kautta kohti Tamperetta ja olin aikonut pitää jaloittelutauon jossain Tampereen seudulla ja kun vettä alkoi Lempäälän paikkella tulla niin sadekamat päälle ja vähän välipalaa naamaan. Maistoin eka kertaa energiapatukkaa joita Anja oli muutaman hommannut...ihan ok makuisia olivat.

                                                      Sadekamat päälle Tampereen jälkeen
Stint 4
Suunta oli kohti Turkuaja laskeskelin että lounasaika sattuu ennen Turkua. Auran ABC:llä olen stopannut aiemmimnkin joten sinne syömään. Loimaan paikkeilla näin elämäni ensimmäisen kauriin livenä tien päällä, onneksi meni sen verran kaukaa tien yli ettei tarvinnut väistellä tai hiljennellä.
Aurinko alkoi paistamaan kun kurvasin syömään. Silloin huomasin miten paljon pyörä oli sotkeentunut sateella ajosta. Takaboxikin oli ihan hienon hiekan sotkema. Boxin lukon suojana ei ollut mitään joten avainta sai sovitella ja käänneelä aika varovasti ettei katkaise avainta sinne sisälle.
Syönnin jälkeen ajoin Turkuun tankille ja kulmapisteen hakuun.

                                                        Turussa oli ja kesä


Stint 5
Seuraavaksi suuntasin Helsinkiin, ajoin viime kesänä välin toiseen suuntaan pimeässä ja kovassa sumussa joten mitään näkymiä ei tieltä ollut. Ihan nättiä maisemaa ja motari veti hyvin. Lähellä Helsinkiä oli muutama siltatyö ja niissä hidastukset. Kun sitten hidastuksen jälkeen alkaa 120 rajoitus niin sai kiihdyttää ihan laillisesti....kyllähän se lähtee aika mukavasti. Pikkuisen pummin otin sitten keskustassa kun tarkoitus oli mennä Tullinpuomin Shellille tankkaamaan, no rockmäkkärin edessä olevalta Nesteen kylmäasemalta parin ketunlenkin jälkeen itseni löysin. Keli alkoi tuntumaan jo aika kesäiseltä kunsuuntasin Mannerheimintietä kohti Tamperetta. Liikennettä oli jo aika paljon, kello oli 4 maissa ja viikonlopun menoliikenne täytti 3 tien. Keimolan jälkeen alkoi liikenne kuitenkin sujua hyvin, ainoa hidaste tuli kun yks TL Transin puolikas lähti ohittamaan kahta yhdistelmää....siinä meni aikaa mutta melko pitkän jonon se sai aikaiseksi äkkiä. Olin suunnitellut tankkauksen Ratinan Shellille mutta tyhjä tontti oli siinä paikalla. Ihan naapurissa oli kuitenkin Nesteen asema joten sinne ja tankki täyteen.

Stint 6
Seuraavaksi suuntasin kohti Poria, matkalla alkoi auringonpaisteen vaikutuksesta tuntumaan siltä että jätski vois olla kahvin kanssa paikallaan. Olin viime kesänä pysähtynyt Kiikoisissa ABC:llä ja muistelin että siellä on Hesburger ja sieltä saa sitten myös pehmistä. Kurvasin ABC:lle ja huomasin että pihalla oli pari pyörää ja siinä pari henkeä vieressä. Kurvasin viereen ja huomasin että molemmissa oli IBA:nin rekkarinaluset....heimoveljiä tai toinen paljastui siskoksi. Olivat päivälenkillä ja kertoivat olevansa menossa lauantaina Lietoon motoristokirkkoon. Kerroin omat kuvioni ja samalla sen että Oulun seudun motoristikirkko oli olluteilen eli torstaina. Toivoteltiin toisillemme turvalliset kilomerit ja minä marssin sisälle jätskin ja kahvin ostoon. Enne matkan jatkoa otin takista topan pois ja vaihdoin hanskat kevyempiin. Tuli ihan kesäinen olo.  Ajelin Poriin ja tankkasin ST 1 kylmäasemalla.

Stint 7
Matka jatkui kohtiVirtoja(Virrat), katselin pyörän matkamittaria ja itselle heräsi epäilys kilometrien riittävyydestä. Muistelin että Jyväskylän kautta matka olisi pikkuisen pidempi kuin mitä olin alunperin suunnitellut. Kun sitten pääsin Virroille tarkastin navista seuraavan pätkän kilometrit ja kyllähän ne riittivät joten alkuperäisessä suunnitelmassa edetään. Söin voileivän ja loput energiapatukasta ja join jo kauan mukana pyörineen Red Bullin. Tankki täyteen ja eteenpäin

Stint 8
Suuntasin 66 tietä kohti Lapuaa, monta tuttua kylää tuli vastaan mm. Tiistenjoki jossa oli Jussi and The Boysin mukaan kuoppia. Ilta alkoi hämärtymään ja Lapualle tullessa oli jo täysin pimeä. Käväisin Sellillä kahvilla ja samalla laitoin topat takaisin takkiin ja vaihdoin hanskat lämpimimpiin. Siitä jatkoin kohti Kokkolaa josa oli viimeinen kulmapiste ja tankkaus ennen maalia. Liikenteesä oli muutama yhistelmä joita joutui ohittelemaan. FJR:n valot on ihan kohtuulliset mutta kyllä siinä pimeässä ajossa on omat haasteensa. Kokkolassa ABC:ltä  tankki täyteen ja kohti Oulua.

Stint 9
Ajelin kohti Oulua ja pikkuisen alkoi paikoissa tuntumaan että on istuttu jonkin aikaa pyörän päällä..joutui hakemaan oikeaa asentoa penkillä ja jalkoja joutui oikomaan sekä vuorotellen että yhtäaikaa. Pyhäjoella pidin pienen venyttelytauon ja nappasin reissun kunniaksi muutaman salmiakin hätävarastosta. Lämpötila alkoi laskea kohti nollaa ja piti katsella tietä jo sillä silmällä että alkaako pinta mennä jäihin...vastaantulijoiden renkaat nostivat kuitenkin vesisumua tiestä joten tie ei ollut jäässä. Raahen jälkeen lämpötila nousi pari astetta ja loppukilometrit menivät Kaakkurin TB:tä odotellessa. Kun sitten kurvasin samalle tankille missä olin tankannut 2 lähtötankkausta ja yhden lopetuksen piti pitää muutaman sekunnin hiljainen hetki.....homma tehty ja turvallisesti perillä. Oli ollut sen verran viileää että meinasi olla semmoine pikku horkka ja puistatus iski päälle. Tankkasin pyörän ja menin sisältä hakemaan todistajalausunnon lopetuksesta. Aikaa jäi vielä reilu tunti jäljelle mutta parempi näin. Toisen päivän reissu vei aikaa melkein pari tuntia pidempään kuin ensimmäisen päivän....syynä oli pidemmät tauot ja lopussa alkoi ajonopeus myös putoamaan koska oli pimeää ja muutenkin halusi ajaa turvallisesti perille. Kun sitten ajoin pyörän talliin alkoi jännitys laukeamaan olo oli pikkuisen tyhjä.....siinäkö se sitten oli, kauan suunniteltu ja nyt ohi. Paperityöt oli vielä jäljellä, kuitit pitää tallentaa ja pöytäkirjat tehdä tarkistusta varten mutta senaika on myöhemmin.
Kotona odotti olut ja lasillinen punaviiniä jotka olin tilannut reissun päätteeksi. Suihkuun vaikka kello oli jo yli 3 ja sänkyyn. Over and out.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti